Het belang van goede taalontwikkeling
Een goede ontwikkeling in de gesproken taal is een belangrijke voorwaarde voor succesvol leren lezen en schrijven. Een kind dat de officiële taal goed beheerst, heeft een grotere kans op schoolsucces en dus ook op werk. Of kinderen thuis opgroeien met Nederlands of met één of meer niet-Nederlandse talen, van doorslaggevend belang is dat er voldoende en voldoende goed taal wordt aangeboden (o.a. Unsworth, Brouwer & De Bree, 2019).
Risico op onvoldoende taalaanbod
Rapportages van de Inspectie van het Onderwijs (2019 en 2016-2017) melden keer op keer dat de mondelinge taalvaardigheid in het Nederlands van schoolgaande kinderen in Nederland vaak beneden streefniveau blijft hangen. Kwetsbare leerlingen met een taalachterstand in het gesproken Nederlands krijgen onvoldoende kansen om hun talenten te ontplooien. Door ongunstige omstandigheden binnen het onderwijs is er een enorm risico op onvoldoende en onvoldoende goed taalaanbod. Dit is een zorgelijke situatie, want goed taalaanbod is de enige weg naar beheersing van het gesproken en geschreven Nederlands.
Goed taalaanbod: een uitdaging
Het klinkt allemaal zo simpel, goed taalaanbod, maar in de praktijk blijkt dat er veel educatietijd verloren gaat met spreken in korte commando’s en het bewaken van de orde en hygiëne. Desondanks zijn er dagen dat pedagogisch medewerkers of leerkrachten het wel voor elkaar krijgen om de hele dag door goed taalaanbod te geven aan de kinderen in hun groep. Kwalitaal is erop gericht dat alle professionals van teams in de educatiesector hun taalvaardigheden optimaal inzetten.
Professionalisering
Kwalitaal biedt taalworkshops en taalcoaching aan voor professionals in de educatiesector, bij voorkeur op maat en op locatie. Want geen kind is hetzelfde, geen groep is hetzelfde, geen professional is hetzelfde en geen team is hetzelfde. De uitdaging om rekening te houden met alle verschillen én goed taalaanbod te bieden is gigantisch. Marike draagt daar graag aan bij met een krachtgerichte manier van werken.